Mat och sovklocka

Publicerat: 2012-12-27 / 21:26:12 | Kategori: Allmänt
Idag har jag och Vilja haft en lugn dag! Jag har pluggat och Vilja har fått roa sig på egen hand en del idag. Det har nog varit ganska skönt för oss båda efter två dagar i stan.

Jag har tänkt på att det är ganska fascinerande hur fort hundar lär sig sina mattider.. För Vilja vet redan precis när det börjar dra ihop sig till matdax. En stund innan drar hon sig mot eller sätter sig vid köksbänken och väntar. Ganska praktiskt då det blir en påminnelse för mig när jag är inne i plugget om att det är dags att lägga maten i blöt. Appropå mat så måste den ju komma ut någonstans och när det gäller det så går rumsrenheten frammåt. Man borde ha en typ mat och sovklocka till hundar, fasen va praktiskt det vore. Eller alltså egentligen bara en bajs och kiss klocka, då det är det som är det svåra. I och för sig har de väl en egen inbyggd sådan, men det vore ju bra om den kunde signalera när det är dags för det ena eller det andra. Eller om de bara kunde prata. Men jag börjar få kläm på vilka tider hon behöver ut just nu och hur lång tid det är emellan. Givetvis blir det en och annan olycka inne ibland också, men då är det matte som inte varit tillräckligt uppmärksam och de blir färre och färre redan. :) Skönt är också att hon har börjat sova på nätterna ordentligt nu. (peppar, peppar...) Igår natt och inatt har jag inte varit ute alls förrän till frukost och det är så skönt. Duktig tjej! Nu är det heller inte så värst långt kvar tills det är dags att minska ett mål mat per dag, får se hur det går med min matglada lilla fröken! :)

Vi har tränat på att gå lite i koppel idag också, lätt att glömma bort kopplet nu när vi är hemma och hon kan gå lös ute. Men vi tog oss en liten sväng med kopplet på iallafall. Hittllis funkar det väldigt bra. Lite gott är det ju dock att smaka på kopplet ibland och lite besvärligt när det hamnar runt framtassen, men annars går det bara bra. När vi är i stan måste hon ju ha koppel direkt vi går ut, så jag tror faktiskt hon har hunnit acceptera det ganska bra ändå redan. Sedan kommer det väl säkert en trotsålder om någon eller några månader då kopplet inte alls är så poppis längre, men det antar jag att det kommer göra med allt. :)

Nä, nu tror jag damen behöver gå ut en sväng, sen tar vi nog kväller!
/ Linnéa


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback