Skogspremiär, inkallning och raketer!

Publicerat: 2012-12-30 / 17:08:00 | Kategori: Allmänt
Hallå i slasket!

Eller här har vi iallafall slask. Plusgrader och regn så all fin snö töar bort. Och halt som satan blir det!
Lyckades till och med sätta mig på rumpan imorse när Vilja och jag var ute efter frukost imorse. Ajaj! Tack och lov landade jag just på rumpan och det gick bra, även om det nog blir ett snyggt blåmärke.

Igår var Dennis här en stund och då passade vi på att prova lite inkallning med Vilja helt spontant när vi var ute. Hittills så lyssnar hon ju väldigt bra till sitt namn. Inkallningen gick bra, eller iallafall när det gällde att komma till mig. När Dennis ropade på henne var det inte alls lika intressant. Provade även att gömma mig ett par gånger för henne medan Dennis höll i henne och hon hittade mig ganska snabbt varje gång! Kul att se när hon letar. :)

Idag har fröken gjort sin skogspremiär. Tog med henne till skogen för första gången en stund vilket var mycket uppskattat. Mycket att lukta och kolla in. Även om det var lite läskigt också och bäst att hålla sig till matte. Försökte även i skogen gömma mig lite för henne, men det var inte så lätt då det bara var hon och jag och hon höll sig nära mig hela tiden. Får ta med mig någon som hjälp nästa gång! På promenaden till skogen så stannade vi även till för att ge hästarna lunch. Tycker det är lite halvknöligt när gäller Vilja och hästarna. Eftersom hon inte är speciellt rädd för dem är jag rädd att de trampar på henne och framförallt Hilda, vårat shettissto som är ganska dominant och oftast jagar ut det som hon tycker är för mycket på "hennes område". Hur som helst så fick Vilja helt enkelt vänta utanför hagen när jag gav hästarna, vilket funkade bra. Får försöka få henne att förstå att hästhagen är förbjudet område för små hundar. Iallafall tills vidare ;)
 
Imorgon är det nyårsafton och jag har varit lite velig med vart jag ska befinna mig och om jag ska ha Vilja med mig eller inte. Mest av allt på grund av det här med raketer. Tänkte länge att vi skulle vara här hemma, då det inte smäller så mycket här, samtidigt är våran golden är skotträdd och jag vill inte att det påverkar Vilja... Så istället funderar jag på att åka in till Dennis, men inne i stan smäller det ju otroligt mycket istället. Så hmm.. Just nu lutar det ändå mot att jag åker in till stan och tar med mig henne. Mest för att matte gärna firar ihop med husse. Oavsett vart vi hamnar så har jag tänkt mycket på hur man egentligen undviker att få en hund som reagerar på skott och fyrverkerier. Är det någon som har något tips så dela gärna med er! Vad jag tänkt är väl att försöka att inte alls göra någon stor grej av det. Att inte bry sig oavsett hur hon reagerar. Försöka ignorera henne om hon reagerar och försöka sända ut en så lugn och stabil energi som möjligt. Jaja, det går nog bra vart vi än firar in det nya året hoppas jag!

Ha det bra!

/Linnéa och Vilja


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback