Rullar på..

Publicerat: 2013-02-11 / 11:37:00 | Kategori: Allmänt
 
Halloj! Dags för ett inlägg tyckte jag! Är ju som jag påpekat inte bäst på att uppdatera bloggen, men jag skyller på att vi har bättre saker för oss än att sitta vid datorn ;)
 
Vilja fortsätter att växa, numera har damen passerat 4 månaders sträcket och är ca 32 cm hög och väger 4,7 kg. Snabbt går det! Hon har växt så otroligt mycket senaste månaden.. Blir spännande att se i vilken storlek hon stannar. (Bli helst inte så mycket högre nu skruttan!) Jag har ju hela tiden sagt att jag gärna vill ha en liten sheltie, men egentligen så spelar det ingen roll. Så länge hon mår bra min lilla prinsessa, så får hon bli helt och hållet som hon vill!

Träningen går frammåt också, än så länge jobbar vi mest bara på kul, men hon är än så länge väldigt lättlärd. Inkallningen har funkat väldigt bra (nödvändigt då hon går så mycket lös). Det är klart att ibland så finns det en hel del saker som är mycket mycket intressantare än tråkiga matte, men för det mesta kommer hon glatt när man ropar och hon är även duktig på att vänta in mig och gå bakom. Sitt och ligg funkar också fin fint nu, precis som att ge tass. Förra veckan provade jag på kul att lära henne gå runt mitt ena ben när jag ställer mig på ett speciellt sätt och det sjönk in på bara några få gånger. Roligt! Förresten älskar Vilja sin bur som jag talade om och vi fick hem förut. Trodde ju inte hon skulle vara så förtjust i den, eftersom hon hatar kompostgaller eller annat som skallrar, men den har hon till min förvåning tagit till sig helt och hållet och sover faktiskt helst i på nätterna! Kul! La bara in hennes sovfilt där och vips så var det hennes trygga plats. :) Dock vill jag inte börja ha den i bilen (som egentligen är meningen) förrän bilåkandet går bättre så att det hela bilr positivt.. Bilåkandet går förresten bättre och oftast utan spyor nuförtiden, men hon mår oftast illa. Men vi tränarpå och åker försiktigt så länge! Min förhoppning är att det släpper helt snart! :) Frågan är bara då hur jag gör nu när hon utsett buren till sin officiella sovplats, kanske får köpa en till? ;)
 
Andra tillfället på hundkursen var i torsdags, dock var det teori som gällde utan Vilja, men det var intressant. Är mycket som jag tycker är sådär om jag får vara ärligt, men man behöver ju inte hålla med om allt och kan alltid lära sig något nytt från alla de erfarna människor vi träffar och andra kursdeltagare med valp! Nästa tillfälle är imorgon och då ska Vilja med. Tror det är kontakt och närlydnad på schemat, spännande :)

Åh just det, ett förtydligande.. Jag och Vilja bor numera hemma hos min mor och far igen, blev lite stressigt för Vilja att byta miljö hela tiden då jag bodde hos Ida och var tvungen att åka hit så fort jag behövde hundvakt. Dessutom trivs både jag och Vilja egentligen bäst när vi är på samma ställe så mycket som möjligt, eller iallafall matte ! ;)
 
Nu ska jag fortsätta plugga. Blir en lugn dag idag, känner mig inte riktigt frisk och lite hängig. Lilla damen däremot har energi till tusen, på morgonpromenaden var det som vanligt full fart. Vore ju fint om hon kunde dela med sig lite till matte en dag som idag...
 

Ha en bra dag!
/Linnéa & Vilja



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback